mariannevanriet.reismee.nl

Wann gewöhnen wir uns?

Ons Kraakpand-uitziende huis is van binnen groter dan je zou denken. De 6 kamers zijn nu voor meer dan de helft bewoond. We hebben tot nu toe een enthousiaste Spanjaard en niet-zo-goed-Engels-sprekende-Italiaan als huisgenoten en het is nu wachten op de Fransman en nog een Spaans meisje. Langzaam beginnen Jessica en ik te wennen en wordt het huisje steeds meer 'ons' maar dit komt voornamelijk gezien het feit dat alles nu schoon begint te worden...

Wir mussen jah alles Sauber machen!!!

De keuken was van de week mijn opdracht en ik heb hem geboend tot hij blonk en opgeruimd tot alles wat niet nuttig was per ongeluk in de prullenbak verdween. Onze luie Spanjaard noemt ons Clean Freaks en heeft de hoop dat we zijn kamer ook gaan schrobben - no frickin' way! Jessica heeft de badkamer onder handen genomen en die blijkt wit te zijn!!!

Na het schoonmaken zijn we bezig gegaan met het kiezen van onze vakken. Dat was nog een heel gedoe want in Oostenrijk hebben ze het lumineuze systeem dat je zelf je rooster mag samenstellen. Je kiest je vakken, plakt die in een rooster en als één vak samen valt met een ander vak, mag je weer overnieuw beginnen -> erg fijn! Maar we zijn er nu. Ik hoop nog dat ik mag beginnen met Italiaans, maar de vakken die ik sowieso ga volgen zijn:

  • International Marketing and Sales
  • Spaans
  • Duits Advanced
  • Marketing Research
  • International Private Law
  • International Management Methods
  • Purchase and Logistics (voor het geval ik geen Italiaans mag doen)

I [heart] Lidl

Een aantal dagen lang zijn we vrijwel elke dag naar de Billa of Spar gelopen om boodschappen te doen. De winkels vallen flink tegen. Ze zijn schoon en er is veel keus, maar vlees is er niet te vinden en brood is niet te vreten. Daar komt bij dat de prijzen shockingly hoog zijn! Zaterdag trokken we het niet meer en Jessica en ik besloten naar de goede, oude Lidl te gaan.

Ik liep naar binnen, ik snoof de bekende Lidl-geur op en ik moest meteen aan Sanne denken en alle leuke tijden die we hebben gehad in ons mooie Lidl in Zwolle. Tranen vloeide over mijn wangen, ik kuste de vloer en besloot nooit meer naar een andere winkel te gaan dan de Lidl.

Oké dat is overdreven natuurlijk (vegaburgers en sojamelk kan je er niet krijgen dus ik moet wel naar de Natuurwinkel om de hoek) maar ik was verschrikkelijk blij met de Lidl. De prijzen waren betaalbaar en de producten waren herkenbaar. Jess en ik zijn helemaal losgeslagen en hebben meteen een voorraad vlees ingeslagen voor mijn medereisgenoot.

Und in der Abend...

De hele week is nogal rustig gelopen. Het wennen neemt zo veel energie in beslag dan we de meeste avonden vroeg op bed liggen (want onze Spaanse huisgenoot maar raar vindt). Elke avond vraagt hij of we mee uit gaan, maar we moeten hem elke keer weer teleurstellen. Op zaterdagavond vonden Jessica en ik dat we maar open moesten staan voor Nieuwe Ervaringen en besloten met hem mee te gaan. We hebben een fles Malibu gekocht om In The Mood te komen, maar na twee glazen Malibu Ananas was Lucas nog niet thuis en wij besloten er dan maar een ouderwets gezellige avond van te maken. Conclusie: Boer Zoekt Vrouw + Veel Popcorn + Nog Meer Malibu = Een Gezellige Avond.

Alle eure Sorge werft auf ihn; denn er sorgt für dich [1. Petrus 5,7]

Op zondag ochtend zijn we naar de Kirche gegaan - jawel, om 9 uur waren we beide ready to go op zoek naar de Evangelische Kirche in Krems. We vonden hem vrij snel (ondanks dat ik ons af en toe de verkeerde weg op stuurde) maar het zag er allemaal wat verlaten uit. We hoorde wel stemmen binnen dus we trokken onze stoute schoenen aan en opende gewoon de deur. Een vrouw van rond de 35/40 verwelkomde ons en was erg blij dat wij er waren... een paar minuten later begrepen we waarom. Het kleine, leuke kerkje zag eruit zoals een kerkje eruit hoort te zien. Gemütlich, niet te groot, niet te klein en met een orgel. Dankzij onze komst ging de gemiddelde leeftijd omlaag naar gemiddeld 60 jaar en het aantal bezoekers ging omhoog naar 32! Jeugd zagen we niet en er was maar 1 meisje van een jaar of 14 en nog een verdwaalde jongen van begin 20 die waarschijnlijk nog met zijn moeder mee moest.

Desalniettemin was de dienst erg prettig, de preek was te begrijpen en ik vond hem zowaar goed! Daarnaast waren de liederen die we zongen deels herkenbaar en mooi. De mensen groeten elkaar met Grüß Gott - altijd goed natuurlijk - en waren verbaasd ons te zien maar erg vriendelijk.

Nächste Woche

Deze week begint de introductie en ik kan niet wachten bezig te gaan met wat nuttigere dingen dan schoonmaken, blogs schrijven en boodschappen doen. Onze planning:

Dienstag

Introduction

Mittwoch

Integration Workshop/Guided city tour/Additional To Do's (2 of the 3)

English test

Get together

Donnerstag

Integration Workshop/Guided city tour/Additional To Do's (1 of the 3)

German test

Excursion to the Winzer Krems

Freitag

Excursion tot he Wachau Vallay

Nach Dürnstein, Melk Abbey, Göttweig Abbey

Reacties

Reacties

Rolf

Maryyy,

Leuk om de verhalen te lezen, en mooi geschreven haha. Heb je gisteren al gesproken via MSN, maar toch nog ff reageren hier..

Fijne zondag nog en leuk dat jullie naar de kerk zijn geweest. Ben benieuwd of er hier één zit, en of ik er wat van volg, maar ok.

Goeie week gewenst met het programma en take care!

X je popje (zoveelste haha)

erik en willy

Wij vinden het leuk om op deze manier op de hoogte gehouden te worden van jouw reis door de grote wereld. Je praat al als een echte huisvader. Wat is het leven duur he.

We wensen je een goede tijd toe en blijf vooral de kerkdiensten bezoeken. Daar gaat het over het echte leven. Groet,

Willy en Erik

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!