mariannevanriet.reismee.nl

Travelling through Germany

DE REIS DEEL I

7 september 2010

Vanochtend om 7.30 ging de wekker. Nauwelijks geslapen, misselijk, gespannen, maar enthousiast opstaan, ontbijten en nog de laatste hand aan mijn spullen. Uiteraard heb ik overdreven veel mee. Een grote koffer, een kleine koffer, een weekendtas (met de inhoud voor een week vakantie), twee grote handtassen volgestouwd met overige rommel, een tas met eten, een tas met 8 paar schoenen (want wat moet ik zonder mijn schoenen) en mijn laptop. Hard hopend dat de auto van Jessica al mijn prut (en dat van haar) houdt.

Mijn niet realistische hoop dat heel Houten mij komt uitzwaaien wordt tenietgedaan als alleen Gerben en mijn moeder er nog zijn om mij uit te zwaaien. Werner wordt met moeite en al uit bed getrommeld en met een slaperig hoofd komt hij naar beneden. Jessica, die om 9.30 in Houten had moeten staan, stond al lekker in de file - een goed begin dus. Ze komt een uurtje later aan dan geplant en nadat we haar nog wat thee hebben gevoerd (dat arme kind heeft al 2 uur in de auto gezeten) vertrekken we.

Tijdens het afscheid galmt het door mijn hoofd: 'niet huilen, niet huilen, niet huilen' en vertik het ook om dit te doen. Ondertussen vraag ik mij af hoe ik het voor elkaar krijg om 22 jaar single te blijven en twee maanden voor mijn vertrek naar Oostenrijk een vriend aan de haak te slaan! Maar goed, je moet wat.

Uitdaging 1 Tanken

De reis begint goed. We hebben de grootste lol om van alles en nog wat en als we de Duitse grens over zijn besluiten we om maar ergens te gaan tanken. We komen bij een benzinestation aan en vraag 1 komt tevoorschijn: wat moeten we tanken? We hebben Super Diesel, Super 95, Diesel en nog wat onbekende dingen en ik vraag me af waarom er zoveel verschillende soorten tank-vloeistoffen zijn! Eerst bellen we met Jessica haar vader, maar die weet het niet zeker, dus vragen we het voor de zekerheid aan die leuke jongen achter de balie. Hij helpt ons vriendelijk verder en wij beginnen met tanken. Vervolgens moeten we betalen. Jessica heeft één of andere UTA kaart, maar haar flesje water kan er niet bij op. Terug naar de auto, geld halen en zo verder.

Uitdaging 2 Nieuwe beroepen in Deutschland

In Nederland zijn we bekend met het begrip 'file.' We staan allemaal weleens in de file, we hebben er allemaal een hekel aan, iedereen klaagt erover maar niemand doet er iets aan. In Duitsland hebben ze speciaal iemand die een file creëert > een Stau Kreator! Dit is een doodgewone man, vermomd als vrachtwagenchauffeur die midden op de snelweg stopt, een paar rondjes loopt en zo een Stau creëert. Wij hadden het geluk om deze tegen te komen. Wij als echte Hollanders zijn niet bekend met dit fenomeen, dus waren in de war maar zeer blij dit te mogen ervaren. Het heeft ons zo'n 15 minuten van de reis gekost, maar dan heb je ook wat!

Uitdaging 3 Hotel zoeken

De reis verloopt feilloos en bij Nürnberg - rond een uur of 6 - hebben we honger en besluiten een hotel te zoeken, daar wat te eten en een rustige nacht door te brengen. Voor Nürnberg zien we elke 5 seconde een Hotel, Motel, Holiday Inn... En dan maken we een weloverwogen besluit: bij de volgende hotel stoppen we. Na een half uur komen we erachter dat Nürnberg al achter ons ligt en er geen hotels meer zijn! Na nog even doorgereden te hebben gaan we maar naar een veelvoorkomende plaats in Duitsland: Ausfahrt! We zoeken een plaatsje en een Gästehaus op. Blijft om een uur of 7 het eten al opgeruimd te zijn, maar 3 km verderop in het plaatsje Berg hebben ze vast nog wel plek. We rijden door en hebben geluk. Een verschrikkelijke lieve vrouw in een klein Gästehaus genaamd Troll verwelkomt ons en voor €55,- incl. ontbijt kunnen we daar overnachten.

We eten in een restaurant genaamd Knör krijgen we een mega schnitzel voor Jessica en een hele forel (+ kop) voor mij. Het eten is er veel, goedkoop maar erg lekker.

Na het eten, veel te sterke thee lopen we door de regen terug naar Troll! Jessica wil vol enthousiasme de gordijnen dicht doen. Ze loopt er mee tot ze er halverwege achter komt dat de gordijnen maar 30 cm lang zijn en er alleen voor de sier hangen.

De avond wordt afgesloten met de film Crossroads (Britney Spears blijft het goed doen) en na nog wat smsjes naar het thuisfront vallen we in slaap.

DE REIS DEEL II

8 september 2010

Na een lange nacht hadden we om 9 uur een eenvoudig maar goed ontbijt en vertrokken om 10 uur. De reis verliep prettig en na 5 uur kwamen we aan in Krems. Ondanks de hoop dat we mooi weer zouden hebben was het er enigszins nat en koud.

Om 3 uur zou de huisbaas ons verwelkomen, maar er stond niemand. Een beetje onzeker liepen we heen en weer, gingen het huis dat we dachten dat het was al binnen, maar konden niemand vinden. Toen we weer buiten stonden kwam onze huisbaas ons begroeten. Hij begon in rap Duits tegen ons te praten - want, zo constateerde hij, elke Nederlander spreekt Duits - en liet ons naar binnen. Hij gaf een korte rondleiding maar hij had één probleem. Er zijn in het huis 4 grote kamers en 2 kleine kamers. 5 mensen hebben voor een grote kamer betaald, dus één iemand is de pineut! Nu vroeg hij ons of wij zo vriendelijk zouden willen zijn dat één van ons in de kleine kamer gaat zitten. Amahoelah! Wij zijn hier als eerst, wij willen een grote kamer (de kleine kamers zijn nog niet eens groot genoeg voor een dwerg!) en daar hebben we voor betaald.

We nemen contact op met de vrouw die de kamers geregeld heeft. Ze klinkt als een lief, klein Chinees vrouwtje dat voornamelijk giebelt en een hoge kinderstem heeft. Ze verontschuldigd zich maar ze kan hier niets aan doen. Wel geeft ze ons de mogelijkheid dat één van ons naar een ander huis gaat, waar nog wel een grote kamer is. Nu maar hopen dat de jongen die vanavond komt het niet erg zou vinden naar een ander huis te reizen, want Jessica en ik willen hier blijven!

Reacties

Reacties

Elise

He Lief Moppie!

Wat een verhaal en wat een ervaringen na nog maar 1 dag weg te zijn van huis! Ik hoop dat je uiteindelijk gewoon de grote kamer hebt gekregen en dat niet ruzie heeft gezocht daarom. Is het een leuk huis? Al je huisgenoten ontmoet? Hoe is het weer daar? Zit je overal dichtbij? Vind je het leuk? Ow moppie wat een vragen! Maar, we hebben skype he! Gratis bellen en webcammen, dus zodra je online bent moeten we maar even kletsen!

Mop, een fijne eerste paar dagen, dikke zoen en ik is je!

Bovenal: Have fun girl!

Dikke zoen en Liefs!

Tamara

Haha, ja Ausfahrt is een zeer grote plaats in Duitsland! Je kunt er bijna niet omheen. Geweldig die reis, volgens mij is het zo veel leuker dan met het vliegtuig, nou heb je in ieder geval het idee dat je ergens heen gereisd bent.

En hier in Engeland werd ik ook totaal niet verwelkomd met lekker warm weer en een mooi zonnetje en een koel briesje, nee het regent hier en is de hele dag bewolkt!

Vooral lange verhalen blijven schrijven tijdens je verblijf in Oostenrijk, daar is iedereen altijd erg blij mee!

Miss you!!!

Xandra

Mens krijgen we elke dag zo'n reisverhaal. Waarom ben je geen schrijfster geworden???? En knap dat je het droog hebt gehouden, lukte het Gerben ook.
En hoe is je kamer is het nu gelukt met de grote kamer? We lezen het morgen wel weer.
Liefs

Gerben

Hey lieverd,

Wat een verhalen en dat al na een dag, dat wordt nog wat! Je bent ook op andere gedachten gekomen over de reismee website zie ik :-) Wel lekker handig dit, zo kan ik op een zekere manier toch nog een beetje bij je zijn. Zal skype ook zo snel mogelijk even installeren.

Al dat geklooi moet jou ook weer overkomen hé.. Ben nu wel erg benieuwd hoe het er daar allemaal uit ziet, kun je hier ook foto's plaatsen of zal er dan op hyves gekeken moeten worden? Ga nadat ik morgen gesolliciteerd heb direct kijken wanneer ik die kant op kan komen, heb nu eigenlijk al zin om naar brussel te rijden en vanuit daar naar jou te vliegen..! Dat bij je profiel hielp ook niet echt om het niet te doen, dat van nog 144 dagen tot je terugkomst. Zou je trouwens ook je adres kunnen geven?

Veel plezier daar met het verkennen en onveilig maken van de stad!
And last but definitely not least lots of love and kisses for you from the boy in Hasselt

Werner

Wel wel wel! Jij hebt plenty te declareren, na louter een etmaal. Hoe tevredenstellend is je sponde ginder? Derf je je domilicie al? Ik zal ulterieur uitvoeriger met je causeren! Doe jezelf dociel voor!

Ciaõ!
Je broeder en kompaan!

janet

Hoi Marianne,
Leuke reis hebben jullie gehad! Ben benieuwd hoe de komende maanden gaan verlopen. Ik reis in gedachten mee. Het weer is hier ook niet veel soeps, dus je mist niks. En hagelsag heb je bij de hand, ha, ha.
Ik ga zo werken en jullie Krems verkennen denk ik.
Liefs.

Sanne

Oh, het spijt me zeer...maar ik heb stiekem toch best hard gelachen om je verhaal:P Wat ben je ook een droogkloot af en toe;)
Ik hoop voor je dat alles goed komt met de kamer, vast wel, want wie kan Marianne en haar lieve glimlach nou weerstaan?
Nou popje, veel plezier nog en we mailen e.d.
Auf wiedersehen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!