mariannevanriet.reismee.nl

Waarom Ik Een Presentatie & Een Toets kan Halen At The Same Time & Je Dronken Kan Worden Van Mijn Taart

Er is niet veel gebeurd afgelopen week, maar we hebben wel veel geleerd - voor school en ook voor de lol - dus misschien is het toch wat waard om een verhaal te schrijven.

Op maandag hadden we een presentatie van Project & Process Management en een toets van Spaans. Beide rond dezelfde tijd, op verschillende lokaties en ik moest bij beide een bijdrage leveren. Ik deed 50% van de presentatie en we moesten als eerste, dan konden we ons nog haasten naar het andere gebouw (zeker 10 minuten lopen) voor onze 2 uur durende toets Spaans. De presentatie ging best goed, al zeg ik het zelf, maar ik vraag me af of onze docent mij wel altijd kan verstaan - hij dacht vorige week nog dat ik een native speaker was en bij presentaties zet ik mijn meest Britse accent op natuurlijk, zodat niemand nog een idee heeft wat ik zeg. Ik ben een Denglish woordenboek aan het maken met foutjes die Duitstalige maken in het Engels en deze meneer maakt de volgende foutjes (meer dan eens!):

Hoe het woord hoort: Hoe het in het Denglish klinkt:

Youth Use

Think Sink

Utilize Utilitize

Obstacles Opstekels (geschreven als obstakles)

Tja, Engels is ook een very moeilijke taal!

Maar goed, de presentatie hebben we gehaald met een 8,5 (waar ik erg tevreden mee ben natuurlijk) en dit is 40% van mijn eindcijfer! Ik niet klagen!

De toets Spaans was moeilijker dan verwacht maar desalniettemin denk ik hem nog steeds gehaald te hebben. Hij was niet erg moeilijk.

Baking pie the Amish Way!!!

Op dinsdag hebben we een etentje hier in Fischergasse gehad. Als toetje wilde ik graag een Advocaattaart maken - recept van Anne-Marie. Aangezien we voor die taart geen oven nodig hebben, was het een ideaal moment om hem uit te proberen. Als hoofdgerecht hadden we wraps!

We hadden alle inkopen gedaan en Marianne begint aan de taart!

Uitdaging 1: 500 gr slagroom kloppen: MET DE HAND!!!

Dat was even wat minder, mijn pols heeft nog spierpijn! En ik had de eerste keer de slagroom niet goed geklopt want er kwamen allemaal klontjes in en ze zaten in een zielig plasje vocht! Dus ik snel naar de Billa (=supermarkt) gerent voor nieuwe slagroom. Dit keer heb ik het maar in twee keer geklopt en ging het wel goed. Jaja, voor de mensen die mij kennen: dit doen de Amish dus ook... haha.

Maar het etentje was zeer geslaagd. Henna (Fins), Leo (Spaans), Kim (Duits) & Luca (Italiaans) kwamen rond 7 uur (Henna was natuurlijk erg op tijd en Luca natuurlijk erg te laat) en we hebben het erg gezellig gehad! De wraps waren erg geslaagd, iedereen kende het idee. Natuurlijk zijn er verschillende benamingen voor. Jessica en Leo noemen ze borrito's, ik noem ze wraps en Kim noemt ze taco's (wat de Mexicaanse benaming is). De taart was nog het hoogtepunt. Hij was ontzettend goed gelukt en Thomas (die later nog kwam, want die had nog les), Henna, Leo en Luca wilde allen nog een stuk!

Luca, Henna & Kim

Puhun suomea!

Wat heb ik die avond geleerd: FINS! Ik heb een nieuwe hobby. Na Chinees wil ik ook wel wat Fins leren. De taal op zich is vrij makkelijk. Je hebt er niet veel aan, behalve als je vaak naar Finland gaat, maar het is wel erg leuk.

NederlandsFins

Hallo Hei

Hoe gaat het?Kuinka voit?

Liefje Kultaseni

Ik houd van jou. Minä rakastan sinua.

Mijn naam is...Minun nimeni on...

Ik heet...Minä olen...

Ik mis je heel erg. Minä kaipaan sinua todella pljon.

Goedenacht. Hyvää yötä.

Slaap zacht.Kauniita unia.

Goedemorgen. Hyvää hyomenta.

Boos Worden HELPT! (soort van)

Na 2 danslessen die veels te saai en makkelijk waren van een vrouw die niet kan tellen (hoe moeilijk is het om op de maat te tellen???) hebben Jess en ik besloten om te stoppen met dansen. We gingen naar de administratie om te vragen of we nog geld terug konden krijgen. Maar de vrouw - die er in het begin nogal zelfverzekerd uitzag - legde ons uit dat dat niet kon want ze hadden de danslerares al betaald en ze zei dat de dansles dan helemaal stop gezet moest worden en dat we te laat waren met afzeggen. Jessica had heel netjes uitgelegd dat wij al later waren dan de rest dus dat de Choreo Dance dan toch wel was doorgegaan maar de vrouw bleef maar volhouden. Ik vertelde haar dat ze enigszins onredelijk was, want als je niet tevreden bent met zoiets hoor je je geld terug te krijgen (ik weet natuurlijk niet of dat waar is, maar een beetje bluf is altijd goed toch? Werkt bij poker ook). Maar ze bleef voet bij stuk houden en ze werd op een gegeven moment gewoon irritant.

Na 5 minuten was ik het zat. Ik stond op (zo sta ik boven haar en psychologisch gezien zou zijn dan geïntimideerd moeten zijn) en begon met mijn meest Britse accent en met de meest moeilijke woorden enigszins geagiteerd te zeggen dat ze onredelijk was, dat we gewoon een deel van ons geld terug wilden want dit was onzin! Ze was helemaal van haar à propos en opeens werd ze heel lief en konden we opeens wel misschien ons geld terug krijgen! Ik bleef haar zelfverzekerd met een strakke blik aankijken. Ze zei dat ze ging kijken wat ze voor ons kon doen. Ze gaf Jessica netjes een hand maar toen ze mij een hand wilde geven leek ze onzeker en durfde met niet langer dan een halve seconde aan te kijken (Jessica kan je vertellen dat dit niet overdreven is) en ze verdween weer naar de bal waar ze op zat.

Toen we thuis kwamen hadden we een mailtje dat we €18,- terug konden krijgen! Jess en ik hebben een vreugdendansje gemaakt (wel op de maat) en we zijn erachter gekomen dat boos worden soms wel helpt. Ik heb namelijk ooit in een psychologisch tijdschrift gelezen dat mensen eerder geneigd zijn je zin te geven als ze geïrriteerd zijn! HET WERKT! Ha!

Dit weekend ga ik weer terug naar Nederland, ik kan niet wachten. Natuurlijk zit mijn planning al weer vol, maar dat geeft niet! IK HEB ER ZIN AN!

Reacties

Reacties

Femke

Wat een leuk verhaal weer. Je maakt er altijd wel werk van.
Een 8.5 is echt super goed! - dan komt het met het eindcijfer ook wel goed. Ik snap niet hoe jij aan het engsle accent in je duits komt, want ik herriner dat jij bij elke taal het juiste accent gebruikt.

Nou meid, fijne tijd in Nederland! Daar kun je je 18 euro vast goed besteden! xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!